Skip to content

Satapäisen ohjaajajoukon tukena kokeneet tutorit

Tutor Anni (vas) ja ohjaaja Heidi käymässä tutorointikeskustelua. Kuva: Sami Ilvonen

OVO on elämän ensimmäinen työpaikka monelle nuorelle. Seuralla on työnantajan roolissa tärkeä tehtävä ohjata ja opastaa nuoria työelämän ensiaskeleilla sekä tarjota puitteet työssä kehittymiseen. Ohjaajan polulla tukevat OVOn tutorit, jotka kannustavat, rohkaisevat ja antavat käytännön neuvoja ohjaajana kehittymiseen.

OVOn harrasteryhmissä liikkuu viikoittain noin 1300 lasta ja nuorta, joita ohjaa noin satapäinen joukko ohjaajia. 90 % ohjaajista ovat alle 25-vuotiaita nuoria, ja noin puolet ovat alaikäisiä. Monelle nuorelle voimisteluryhmän ohjaaminen on hänen ensimmäinen kosketuksensa työelämään. Työsuhdeasioissa opastaa ja auttaa erityisesti oma esihenkilö, mutta sen lisäksi OVO haluaa tarjota mahdollisuuden ja resurssit kehittyä myös ohjaajan työssä. Siksi HR-toimintojen osaksi ja tueksi on luotu harrasteryhmien ohjaajien tutor-toiminta.

Kaikille harrasteryhmien ohjaajille on tuttua, että lempeä ja avulias tutor ottaa kauden alussa yhteyttä kysyäkseen, sopisiko hänen tulla vierailemaan ohjaajan vetämälle harrastetunnille. Tutoria kiinnostaa myös tietää, mitä ohjaajalle kuuluu ja miten kausi on lähtenyt käyntiin. Samalla ohjaajalla on mahdollisuus nostaa esille aiheita, jotka ohjaamisessa sillä hetkellä mietityttävät. Tutorin yhteydenotto saattaa olla jännittävää varsinkin uusille ohjaajille, joilla ei useimmiten ole vielä kokemusta minkäänlaisesta työnohjauksesta. Tutor-toiminta on kuitenkin olemassa nimenomaan ohjaajien tueksi, kehittämiseksi, kannustamiseksi ja rohkaisemiseksi.

OVOn tutorit ovat moniammatillinen joukko, joiden kaikkien yhdistävä tekijä on ovolaisuus – turkoosi seurasydän, joka ei kulu pois pesussa. He tekevät päivätyökseen muita töitä, mutta ovat kuitenkin jatkaneet ohjaajien tukemista ja kouluttamista vuodesta toiseen. Ohjaajien vaihtuessa vuosien saatossa ovat tutorit tärkeässä roolissa huolehtimassa, että harrasteryhmien laatutaso pysyy yllä ohjaajien vaihtumisesta huolimatta. Näin varmistamme harrastetoiminnan pitkäjänteisyyden, johdonmukaisuuden ja korkean laadun.

Tutorit koostuvat seitsemästä kokeneesta ja asiantuntevasta henkilöstä, joilla ohjaajakokemuksensa ja/tai ammattinsa puolesta on valmiudet tukea ja auttaa ohjaajia sekä toimia sparrauskaverina. Yksi tutoreista on OVOn pitkäaikainen ohjaaja, entinen harrastepäällikkö ja joukkuevoimistelun valmentaja, Anni Heiskanen.

“Päädyin mukaan tähän toimintaan 10 vuotta sitten, kun olin ohjaajien esihenkilö harrastepäällikkönä. Kävin tunneilla seuraamassa ja auttamassa ohjaajia, ja kun valmistuin liikunnanopettajaksi, niin seurasta kysyttiin, haluaisinko jatkaa tutorin roolissa” kertoo Anni.

Annin halu auttaa OVOn ohjaajia kumpuaa omasta kokemuksesta lapsuudesta ja nuoruudesta.

“Olen saanut itse niin hyvää ohjausta ja valmennusta ovossa, ja haluan että myös tulevat sukupolvet saavat samanlaisia kokemuksia. Toivon myös että lapset ja nuoret löytäisivät voimistelun ilon ohjaajan tai valmentajan kautta, ja ehkä siten saavat kannustusta liikunnalliseen elämäntapaan” hän kertoo.

“Plussana on ihanaa, että pääsee seuraamaan nuorten ohjaajien vetämiä tunteja, sillä sieltä saa omille tunneille myös valtavasti hyviä ideoita!” Iloitsee Anni.

tutorin käyntiä ei tarvitse jännittää

Syksyisin kun uusi kausi pyörähtää käyntiin, keskittävät tutorit resurssinsa uusien ohjaajien tunneilla vierailuun ja heidän ohjaajan uran alkutaipaleella tukemiseen. Kevätkaudella tutorointivuorossa ovat kaikki harrasteryhmien ohjaajat, niin uudet kuin kokeneemmat.

“Jokainen tutor-käynti on erilainen. Lähdetään aina liikkeelle ohjaajan omista vahvuuksista ja kehityskohteista, jotka vaihtelee paljon. Toisaalta on myös tiettyjä aiheita, jotka ollaan seurana valittu painotukseksi, ja niiden toteutumista erityisesti tarkkaillaan tunneilla. Näitä ovat esimerkiksi olleet liikunnan ilon näkyminen tunneilla, lasten osallistaminen sekä liikkumisen määrä. Tiedetään, että kaikki perheet eivät ole yhtä aktiivisia ja liikunnallisia, ja halutaan, että ainakin meidän tunneilla nousee syke ja saa hien pintaan.”

Tutoroinnin tärkein vaihe on tunnilla vierailu, jolloin tutor seuraa tuntia ja tekee muistiinpanoja tunnin kulusta. Tunnin päätyttyä tutor käy ohjaajan kanssa palautekeskustelun, jossa käydään läpi tunnilla havaittuja asioita – sekä niitä, jotka menivät hienosti että niitä, joita kehittämällä voisi kasvaa vielä paremmaksi ohjaajaksi.

“Yleensä huomaa, että ohjaajia saattaa jännittää keskustelu alkuun – kun päästään liikkeelle niin ilmapiiri vapautuu. Tarkoituksena on käydä vuorovaikutteinen keskustelu, jossa pohditaan mitkä asiat menivät tunnilla hyvin, mitkä ohjaajan omat vahvuudet ovat ja miten niitä voisi hyödyntää tunneilla vielä enemmän. Vaikka tunti olisi mennyt kuinka hyvin, niin yleensä keksitään yhdessä lisää uusia ideoita, joilla seuraava tunti olisi vielä parempi.”

Tutorit opettavat ensisijaisesti ohjaajille, mitä opettaminen on – miten autamme harrastajia kokeilemaan, osallistumaan, oppimaan ja innostumaan. Tavoitteena on, että jokainen lapsi ja nuori oppisi tunneilla uusia taitoja ja nauttisi harrastuksestaan. Tutorit ovat tärkeässä roolissa levittämässä ohjaajille opettamisen ja oppimisen ilosanomaa.

“Tutoroinnin tärkein tavoite on ohjaajien kehittyminen ja heidän vahvuuksien vahvistaminen, jotta ohjaajat saavat onnistumisen kokemuksia ja voivat luottaa omaan osaamiseen. Seuran näkökulmasta on tietysti myös tärkeää, että joka ikinen tunti saataisiin tasalaatuiseksi. Tavoitteena on, että kaikki tuntimme ovat hyviä siitä riippumatta, kuka sitä ohjaa.”

Kauden päätteeksi kaikki tutorit, OVOn hallituksen lasten harrasteryhmien vastaava sekä harrastepäällikkö kokoontuvat saman pöydän ääreen pohtimaan mennyttä kautta. Tapaamisessa nostetaan esille onnistumisia ja asioita, jotka jo sujuvat hyvin, sekä pohditaan, miten kehitettäviä asioita tulisi edistää.

“Ne asiat, mitä ollaan päätetty lähteä kehittämään, ovat aina toteutuneet. Näitä on ollut esimerkiksi musiikin käyttö tunneilla, ohjaajaparin yhteistyö ja kommunikaatio sekä lasten osallistaminen.”

Tutortoiminann lisäksi tutoreilla on iso rooli myös ohjaajien kouluttamisessa. Tutorit pitävät pedagogiikan ja lasten liikunnan ammattilaisina suurimman osan OVOn harrasteohjaajien koulutuksista, kuten voimisteluohjaajan startin, voimistelukoulun koulutuksia sekä laatua lapsuusvaiheen voimisteluun -koulutuksen. Lisäksi tutoreilla on ollut tapana järjestää ainakin yksi käytännön koulutusosuus ohjaajien kauden starteissa.

Tutortoiminta on myös avainasemassa siinä, että ohjaajat viihtyvät työssään ja kokevat onnistumisia voimistelun parissa myös ohjaajina. Jos työn parissa on haasteita tai ohjaamisessa herää kysymyksiä, voi näitä asioita purkaa yhdessä tutorin kanssa. Tutorit varmistavat, ettei kukaan jää yksin haasteiden kanssa.

Tutoreiden ja harrasteohjaajien kanssa tiiviisti työskentelevä harrastepäällikkö Anna Saarela toteaa, että tutoreiden apu on korvaamaton osa seuran HR-toimintoja.

“OVOn tutorit ovat häikäisevän innostunut, innovatiivinen ja välittävä ryhmä. He keksivät jatkuvasti uusia ideoita ja toimintatapoja, jotta toiminta kehittyy ja tulee entistä paremmaksi. Kiitos mahtavat tutorit, että olette niin super!” Summaa Anna.

8.3.2025